En million bussturer med mobilbillett

Selskapet WTW AS har laget en mobil billettløsning for kollektivtrafikk i Sør-Trøndelag. De har med app og SMS billett solgt en million billetter.

WTWs prisvinnende billettløsning levert til AtB for kjøp av buss- og trikkebillett via app eller sms, og passerte i går svimlende 1 million solgte billetter. Dette er ny rekord i Norge via mobil som kanal.

AtB er administrasjonsselskapet for kollektivtrafikk i Sør-Trøndelag. For AtB er det viktig å få redusert kontantomsetningen, siden dette både utgjør en reell ransrisiko samt fører til tregere billettering ombord.

I november 2011 innførte AtB i Trondheim løsningen «Mobillett» levert av WTW, som raskt ble tatt godt i mot av kundene. I går kunne AtB feire med kake etter at man nådde milepælen på 1 million solgte billetter via app og sms.

Toppnoteringen på én dag er 9400 solgte billetter hos AtB. Til sammenligning oppga NSB i august via eget nyhetsbrev at de solgte over 1000 enkeltbilletter med sin app på mobil.

Les om da Mobizmag testet NSB sin billett-app.

– Når NSB karakteriserer sitt salgsvolum via mobil som en «formidabel suksess» i sitt nyhetsbrev, må vi spørre hva vi skal betegne det AtB opplever med vår løsning, som til daglig selger det mangedobbelte billetter via mobil med langt mindre kundegrunnlag, spør divisjonleder for mobil billettering og betaling i WTW, Torstein Solli Hansen, retorisk.

– I dag støtter leverer vi løsningen på Android og iOS for app, samt at det også er fullt mulig å benytte seg av løsningen via SMS dersom du enten ikke har en av de nevnte plattformene, eller om du ikke har smarttelefon i det hele tatt. Selv om SMS ikke er fremtidens kanal, så er det fortsatt et lavterskeltilbud – som er en av grunnene til at AtB har solgt så mange billetter, sier Torstein Solli Hansen.

Over 40% av billettene solgt via SMS hos AtB til tross for at Norge er et av landene med høyest penetrasjon av smarte mobiltelefoner.

Hva med Windows Phone?
– Når det gjelder Windows Phone så har det vært vurdert fortløpende, men foreløpig har vi avventet pga den lave andelen av WP brukere. Vi følger derimot spent med lanseringen av WP8 og muligheten den plattformen representerer for ytterligere vekst for WP-plattformen, sier Torstein Solli Hansen.

Nye kunder på trappene
Av andre kunder så har WTW AS allerede en tidligere versjon i drift under utprøving i Alta og Telemark.

– Flere andre fylkeskommuner/administrasjonsselskap har vært i kontakt med oss, og ser at vår løsning kan lanseres på kort tid – og være et hurtig tiltak for å få bukt med den høye kontantomsetningen som kollektivtransporten har på sine kjøretøy, avslutter Torstein Solli Hansen.

Legg igjen en kommentar