Forventer 90 prosent vekst i mobilinntekter

I Norge har bruken av mobile innholdsleverandører vært stigende over tid. Eniro forventer en solid vekst på nærmere 90 prosent innen dette satsingsområdet i Norge.

Sammenlignet med fjoråret forventes Eniro-konsernets mobilinntekter å stige med 100 prosent i 2012 og nærmer seg 150 millioner svenske kroner.

Bruken av smarttelefoner har skutt i været og 1,9 millioner nordmenn bruker minst én mobil innholdsleverandør ukentlig.

Med sin app for Gule Sider er Eniro et av selskapene som har lyktes best på mobil, og appen har hatt en brukervekst på hele 60 prosent siden 2011.

Fornøyd med veksten
– Dette er solide tall som vi er veldig fornøyd med. I Skandinavia har vi uvanlig mange smarttelefoner sammenlignet med andre land, og siden nesten alle har internettilgang har dette endret brukeratferden vår drastisk. I Norge har søk på mobil og PC tatt over for bruk av papirkatalogen. Slik er ikke situasjonen i mange land, sier Håvard Atle Skaug, leder Gule Sider Norge.

Kun slått av Wordfeud i iTunes
I følge iTunes er Gule Sider-appen Norges femte mest nedlastede gratis-app og av norskutviklede apper er det bare Wordfeud som er mer populær.

Siden lanseringen i 2009 har bruken av smarttelefoner og nettbrett vært i kraftig vekst, og den nye versjonen er utviklet for å være best mulig tilpasset brukeratferden til de over 400 000 nordmennene som bruker appen ukentlig.

– Siden andre kvartal i 2011 har bruken av Gule Sider-appen vokst med 60 prosent og det er et godt eksempel på at nordmenns bruk av mobilt medieinnhold er inne i en kraftig vekstperiode. Vi har vært veldig fornøyd med Gule Sider-appens popularitet siden lanseringen i 2009, men det er naturlig å oppdatere den ettersom folks brukeratferd har endret seg, sier Skaug.

Kravstor norsk målgruppe
I løpet av de siste par årene har kvaliteten på lanserte applikasjoner bedret seg betraktelig, og det gjør det lettere for folk å holde seg oppdatert. Noe også den store økningen i bruk er en bekreftelse på.

– Vi er opptatt av å levere gode søkeløsninger og den nye versjonen av Gule Sider-appen er både brukervennlig og rask, noe som vi håper brukerne vil sette pris på. Kontinuerlig produktutvikling er helt avgjørende for å tilfredsstille en kravstor norsk målgruppe, og vi har tilpasset den nye versjonen etter hva brukerne er mest opptatt av, sier Skaug.

Lokalt innhold viktigst
Nordmenn er ivrige søkere og når man bruker mobilen til søk så er det stort sett for å finne ting i nærheten av der man er. Dette har den nye Gule Sider-appen tatt høyde for.

– Gule Sider-appen gjør det nå enklere å søke, og kartet er raskere å bruke, selv via 3G. Folk flest bruker appen til å søke etter ting i nærheten når de er på farten. Din nøyaktige plassering er derfor utgangspunktet for søk i den nye versjonen, såfremt man ikke har søkt på et spesifikt område, sier Skaug.

 

Legg igjen en kommentar