Slik handler norske forbrukere med mobilen

Mobilhandel har blitt en viktig del av den norske e-handelen, og det avspeiler seg også i betalingsmåtene. Her er tallene som overrasker positivt.

Forbrukerne bruker nemlig flere forskjellige betalingsmåter: 61 prosent av de norske forbrukerne har betalt med kort, 19 prosent med mikrobetaling, 13 prosent med faktura, 11 prosent via nettbank, ni prosent kontant ved leveranse og ni prosent med andre betalingsmåter.

Dette viser ferske tall fra DIBS E-handelsindeks (statistikk som utarbeides årlig).

Og for første gang finnes det nå tall som er spesielt rettet mot handel med mobile enheter (smarttelefoner og nettbrett).

Ungdom mest hekta på mobil handel
Undersøkelsen viser blant annet at 18 prosent av samtlige forbrukere og 29 prosent av de i aldersgruppen 15-34 år handler mobilt. Så mobilhandel er kort og godt i ferd med å bli en viktig del av e-handelen.

Butikkene tilbyr mange ulike betalingsmåter for ikke å miste kundene sine.

Dette handler forbrukerne
 med mobilen
Mange handler via mobilen når de er på farten: 36 prosent har kjøpt media/underholdning, 22 prosent har kjøpt reisetjenester, 16 prosent har kjøpt elektronikk, 14 prosent har kjøpt servicetjenester, 13 prosent har kjøpt klær og sko, 12 prosent har kjøpt produkter til hjemmet som ikke er forbruksvarer, 11 prosent har kjøpt skjønnhets- og apotekvarer og ti prosent har kjøpt forbruksvarer til hjemmet.

Derfor handler forbrukerne med mobilen
De norske forbrukerne handler med mobilen fordi det er enkelt: Hele 39 prosent sier at de bruker mobil eller nettbrett hjemme, fordi det er enklere enn med en bærbar eller stasjonær PC, 33 prosent sier at de har brukt mobilen fordi produktet skulle brukes i mobiltelefonen og 17 prosent sier at de har foretatt kjøp med mobilen fordi de var på farten (for eksempel i bilen eller på bussen).

Definisjon av handel med mobiltelefoner og nettbrett

  • Mobil handel og mobile betalinger utvikles raskt og integreres mer og mer i andre digitale kanaler.
  • Teknologi, forbrukeratferd og butikkenes salgskanaler forandres, og det innebærer at det til tider benyttes ulike definisjoner.

Legg igjen en kommentar