Lanserer nytt mobilt annonseformat

Widespace har etter kun ti måneder i det norske markedet etablert landets største mobile annonsenettverk. Nå lanserer selskapet som første aktør et mobilt swipe annonseformat.

Den franske bilgiganten Citroën er først ute med å teste nyvinningen.

Formatet skiller seg ut ved at mottakeren for første gang kan bla i én og samme annonse på mobilen.

Øystein Hågenvik Johansen markedssjef i Citroën Norge, sier at swipeformatet gjør at de kan tilpasse informasjonen på helt nye måter.

Enklere å kommunisere med kunden
– Den mobile kanalen er noe vi lenge har vurdert som en del av mediamiksen. Vi har gått fra en verden der mediebildet var delt opp i perioder til alltid å være tilgjengelig og på. Løsningen Widespace har utviklet for oss gjør at vi med et lite format kan legge til langt mer informasjon enn tidligere. Noe som gjør at vi enklere kan kommunisere med kunden for deretter å opprette en dialog, sier Øystein Hågenvik Johansen.

Først ut
Donjo Khattak, ansvarlig for Widespace i Norge, sier ingen per dags dato har levert en kampanje med swipefunksjon på mobil.

– Mobilen er en personlig eiendel. Resultater fra utlandet viser det å utnytte mobilens unike posisjon i brukerens hverdag med interaktive annonser skaper bedre resultater. Med swipe annonsering åpnes det opp for en mer omfattende budskapsformidling som igjen gjør det enklere for mottaker å vurdere produktet. Det kombinert med segmenteringsmuligheter som for eksempel kjønn, alder, geografi og tid gjør det enklere enn noen gang å skreddersy budskapet og dets omfang, sier han.

Annonsørene henger ikke med
Kun 1 prosent av medieinvesteringene blir gjort i den mobile kanalen. Til sammenligning ligger bruken per døgn på mobil på 10 prosent.

– Vi ser at mange norske bedrifter mangler en strategi for å bruke den mobile kanalen. Mange glemmer viktigheten av at potensielle kunder bør kunne søke opp informasjon om dem via mobilen og finne frem til dem via lokasjonstjenester. Norske bedrifter er dyktige på tradisjonell web, men dessverre glemmer altfor mange mobilen i kommunikasjonsstrategien. Det er derfor gledelig at innovative bedrifter som Citroën baner vei, sier Donjo Khattak (til høyre i bildet).

Ekstrem vekst
Det er ikke uten grunn at Industrifonden og Spotify-investor Northzone har meldt seg på laget.

Mens internett har brukt mer eller mindre 15 år på å befeste sin posisjon forventes det at mobil vil være blant de viktigste mediekanalene i løpet av kun tre år.

– Markedet er i en eksplosiv vekstfase. En vekst som forventes å være sterk frem til 2015. Bransjen er med andre ord i en strategi- og posisjoneringsfase der det gjøres investeringer i både plattformer, kompetanse og ny teknologi for å være rustet for den mobile gullalderen. Vi har allerede et sterkt fotfeste i det norske markedet med landets største mobile annonsenettverk, og har knyttet til oss sterke samarbeidspartnere som for eksempel Dagbladet, TV2 og Nettavisen, avslutter Donjo Khattak.

 

Legg igjen en kommentar