Dataforeningens mobilitets utfordring

De kaller mobilitet og sosiale medier for et paradigmeskifte og en revolusjon, men til tross for at de har mobilitet på dagsorden, så var det få deltagere fra telekom, mobil, app-verden og sosiale medier til stede på Dataforeningens årskonferanse.

I dag hadde Den norske Dataforening sin årskonferanse på RADISSON BLUE PLAZA HOTEL i Oslo. Og i kveld er det Rosing Prisutdeling samme sted. Dette er et av bransjens viktigste arrangement, men folk fra telekomsiden var ikke tilstede.

I likhet med fjorårets konferanse så var det morsomme ARNE HJELTNES (Nordensjef i Creuna) som var konferansier og utspørrer.

I år var POWERPOINT-presentasjoner FORBUDTSelv om ”foredragene” var lagt opp som TALKSHOW med et panel, så bare måtte den dyktige IT-nestoren PETER HIDAS ha med en enkelt PowerPoint-bilde.

Det er en smakssak, men jeg tror mer på en kombinasjon av gode faglige foredrag og såkalte talkshow. Med for mange talkshow på en og samme dag, kan det fort bli for mye pjatt, og for lite faglige ting til at eksempelvis en IT-sjef eller IT-leder skal bruke en hel dag på arrangementet.

IBM-sjef og styreformann i Dataforeningen, MORTEN TORKILDSEN, opplyste i sin innledning at Dataforeningen nå har over 9.000 medlemmer. Han fremhevet MOBILITET og SOSIALE MEDIER som noe av det viktigste som skjer nå.

Men en gjennomgang av deltakerlista for årskonferansen viser at telekom- og mobilbransjen nesten ikke er representert. Heller ikke utviklere av app-er og sosiale medier.

Dette er litt rart ettersom det første foredraget på årskonferansen handlet om nettopp mobile strategier og løsninger for måten vi lever, jobber og samhandler på. PETER HIDAS (Gartner), ROLAND BERG LIE (Finansavisen) og CHRISTIAN PRINTZELL HALVORSEN (Finn.no) snakket også om hvordan man kan lykkes med nettskyen og utfordringer og løsninger rundt sikkerhet, samt Bring Your Own Device-trenden.

Trekløveret brukte ord som PARADIGMESKIFTE og REVOLUSJON om mobilitet og det som nå skjer i norsk næringsliv/IT-bransje.

Jeg har jobbet med IT-saker siden begynnelsen av 1990-årene, og har ikke tall på hvor mange slike ”paradigmeskifter” og ”revolusjoner” jeg har fått høre om. Men når det gjelder mobilitet og innføringen av dette i norsk næringsliv, så er revolusjonen for lengst passert og det samme er det såkalte paradigmeskiftet.

Det var i 1998 – altså i forrige århundre – for 14 år siden – at databransjen og telekombransjen begynte å samhandle på ordentlig. Resultatet av parringen var MOBILITET og utstrakt bruk av mobiltelefoner. Og ikke nok med det; alt som var på internett skulle nås via mobiltelefoner. Resten er historie. Det eneste nye er at nå skal alt innom skyen – eller CLOUD COMPUTING – som det heter på teknogisk nynorsk.

Det som er interessant er hvordan Dataforeningen behandler MOBILITETS TRENDEN og hvordan medlemsmassen deres ser ut. Dataforeningens medlemmer kommer naturlig nok mest fra databedrifter. Men ettersom MOBILITETS REVOLUSJONEN skjedde for mange år siden, så er jeg overasket over at Dataforeningen ikke har klart å få opp en mer spenstig agenda på sin årskonferanse med tanke på mobilitet, samt at de ikke har flere medlemmer fra det som av noen kalles MOBILITETS BRANSJEN.

Etter å ha gjennomgått deltakerlista for årskonferansen tenker jeg:

  • Hvor er alle de som skal arve jorden og våre mobile IT-verktøy?
  • Hvor er alle de som normalt går i hettegenser på jobben og ikke i sort dress?
  • Hvor er de som jobber med mobilitet, sosiale medier og utviklingen av app-er?

Jeg tror svaret er at disse ikke er medlemmer av Dataforeningen og at de dermed ikke var med på Årskonferansen. Årsaken kan være at foreningen ikke har klart å fange dem opp og at datakonferansen ikke er sexy nok hva gjelder programinnhold. Legg merke til at jeg skriver ”KAN VÆRE” – det er ikke bombesikkert – det er en antagelse fra min side.

Dataforeningen har en bra faggruppe som jobber med mobilitet og har enkeltstående kurs/seminarer rundt dette. Den gjengen gjør en veldig god jobb. Men jeg synes likevel litt synd på dem ettersom Dataforeningens ledelse og administrasjon ikke har klart å få inn flere medlemmer fra eksempelvis TELEOPERATØRER, MOBILSELSKAPER og APP/INNHOLDSSELSKAPER. Med andre ord; de som jobber med og leder utviklingen av MOBILITET

Det å få nye medlemmer som jobber med mobilitet, samt hvordan Dataforeningen skal trigge de som jobber med sosiale medier, vil være en av foreningens største utfordringer de neste to årene.

Dersom ikke noe gjøres raskt – så vil utfordringen kunne bli et problem for foreningen – med tanke på at antall medlemmer kan synke.

EN MORSOM HISTORIE PÅ TAMPEN: I forbindelse med TALKSHOWENE sa ARNE HJELTNES at dersom noen hadde spørsmål eller kommentarer til «foredragsholderne», så kunne man sende dette på analoge papirlapper til Dataforeningens hyggelige markedsdirektør, EDGAR VALDMANIS.

Det avdekker at den «digitaliserte» foreningen trenger hjelp når det gjelder mobilitet og sosiale medier.

En kommentar om “Dataforeningens mobilitets utfordring

  1. Først en kommentar til min habilitet; jeg sitter i styret i DND’s mobil strategi-gruppe men har ingen knytninger til nevnte arrangement utover å være nominert til rosing-prisen for arbeidet vi gjør i mCASH.

    Jeg mener arrangementet var bra MEN er enig i at det var for få mennesker som meg der. Jeg gikk i chinos, skjorte og mine akkurat passe trendy skinn converse all-star sko. Ikke hettegenser, men absolutt ikke dress.

    Vi lager App’er og er de som «arver» denne kloden. Synd vi var så godt som alene..

Legg igjen en kommentar