Smart satsing på digitale kanaler økte salget

NetCom har skjønt det; Skal du øke salget, er det smart å gjøre det via digitale kanaler. Salget deres i digitale kanaler i 2012 økte med 130 prosent sammenlignet med 2011.

I et interessant blogginnlegg røper NetCom hva de har gjort for å øke salget. Der heter det at:

«Det er viktig å ikke glemme at sosiale medier dreier seg om dialog og ikke bare dytte salg. Da er det interessant å se at det er igjennom dialog og relasjoner som driver salget»

Det er Espen Thoresen, som er ansvarlig for sosiale medier i NetCom, som har skrevet blogginnlegget.

«Jeg kan selvsagt ikke avsløre tallene, men de aller fleste vil klare å regne seg frem til en positiv ROI. Det er den personlige kundekontakt som driver salget, hele 80 prosent stammer fra 1:1 kontakt, og ikke fra linker», skriver Thoresen.

Sett fra utsiden synes jeg at det er interessant hvordan NetCom tilnærmer seg nye kundegrupper.

«I dag er nesten 20% av kundene våre i månedlig kontakt med oss via en av våre sosiale medier plattformer. Det interessante er at 80% av disse ikke har vært i kontakt med oss via tradisjonelle kanaler som f.eks telefon. Det betyr at vi kommer i kontakt med kundegrupper vi tradisjonelt ikke ville ha snakket med. Hvilken mulighet!», skriver Thoresen.

Jeg tror han har helt rett når han skriver:

«Med en smarttelefon andel på 70 prosent i landet og et nettbrettsalg som slår alle rekorder er trenden helt tydelig på, at du MÅ ha en digital tilstedeværelse for å nå ut til kundene dine. Volumene flyttes fra telefon og over på digitale flater, noe som betyr at det ikke er store besparelser å hente. Men kundene blir derimot mer fornøyde over hele linja da de kontakter oss i sin prefererte kanal»

Uthevelsen er gjort av meg.

Hvordan er det med din bedrift? Hvordan når dere ut til nye kundegrupper? 

Lær av NetCom – da vel! Tipset er gratis. Det kan gi deg og din bedrift bedre omsetning.

Foto: NetCom

Legg igjen en kommentar