Kjøpte Telenors datasenter og Omninett

Datametrix går inn i markedet for driftstjenester og datasenter. De har derfor kjøpt selskapet Omninett, samt forretningsenheten for Managed Communications Services (MCS) fra Telenor.

Datametrix eier med dette sitt eget datasenter og kan levere enn rekke skybaserte driftstjenester til både til store og små kunder.

Oppkjøpet av Omninett ble fullført forrige uke, mens overtagelsen av MCS skjedde 1.januar.

Datametrix vil ikke oppgi hvor mye de har betalt for oppkjøpene.

Omsetter for 180 millioner kroner
I løpet av kort tid samles disse miljøene til ett driftsmiljø hos Datametrix, og blir en del av det eksisterende driftsmiljøet i Datametrix.

Totalt sett representerer disse to overtagelsene om lag 30  medarbeidere og en omsetning på 180 millioner kroner.

Får mer komplett tjenesteportefølje
– Kundetilpassede løsninger er Datametrix kjernevirksomhet, og MCS- og Omninettmiljøet vil forsterke vår verdikjede og posisjon i markedet for Managed Services betraktelig, sier administrerende direktør Svein Lerkerød i Datametrix.

– Dette er to strategiske viktige overtagelser da det kompletterer vår eksisterende tjenesteportefølje, samtidig som det gir oss volum i det voksende skytjenestemarkedet. Drift og service er definerte vekstområder hos Datametrix, sier Lerkerød.

Tilbyr tjenester til SMB-bedrifter
Omninett-oppkjøpet underbygger og videreutvikler Datametrix eksisterende driftsmiljø, og gir automatiseringsløsninger som effektiviserer dagens driftstjenester.

– Det muliggjør også raskere igangsetting med Hosted Exchange, Sharepoint og CRM – som våre kunder etterspør – enn hva vi kan oppnå ved organisk vekst. Omninett har bra volum i SMB-segmentet, og det gir oss mulighet til å tilby løsninger til eksisterende SMB-kunder i regionene, noe som har vært etterspurt lenge, sier Lerkerød.

Telenor skal forsatt fronte kundene
Med overtagelsen av MCS fra Telenor styrker Datametrix seg på leveranser av kundetilpassede løsninger til storkundesegmentet.

Virksomhetsoverføringen medfører at Telenor fortsatt skal fronte kundene,  men Datametrix overtar ansvar for fagsalg, løsningsdesign, implementering, produkt, kundeservice og drift og forvaltning.

I tillegg overtar Datametrix Telenors datasenter.

Tar hele livssyklusen
– Dette forsterker vår verdikjede for kundetilpassede løsninger og driftede tjenester, og tilfører oss nye ressurser innen løsningsdesign, produkt, kundeservice og salg. Vi kan nå ta ansvaret for å utvikle og bygge tjenester og forvalte hele livssyklusen fra utvikling til drift og sanering, sier Lerkerød.

– Det medfører også at vi utvider tjenestespekteret med private skytjenester levert fra vårt datasenter med blant annet LYNC levert som en privat skytjeneste, hosted contact senter, hosted sentralbord og hostede videotjenester, sier Lerkerød.

– Summen av disse transaksjonene gir oss en solid plattform for å bygge videre på vår strategi om å vokse innenfor drifts- og servicetjenester, avslutter Lerkerød.

Legg igjen en kommentar