Vil ha nye avtaler for mobil betaling

Mobiloperatørene har til tross for gjentatte oppfordringer fra Forbrukerombudet ikke tatt i bruk et eget avtalesett for bruk av mobilen som betalingsinstrument.

Bruker du mobilen til å kjøpe bussbillett eller en flaske brus har du etter loven de samme rettighetene som om du skulle ha betalt med kort. Men mobiloperatørenes kontraktsvilkår gir deg fremdeles ikke disse rettighetene, hevder Forbrukerombudet.

– Dette har tatt altfor lang tid. Nå må operatørene få dette på plass, krever forbrukerombud Gry Nergård.

Har vært i forhandlinger
Forbrukerombudet har over lang tid forhandlet med mobiloperatørene om endringer i vilkårene i standardkontraktene som tilbys forbrukere.

De største mobiloperatørene – med Telenor og NetCom i spissen – har opplyst at de vil opprette et felles selskap som skal tilby betalingsformidling over mobil.

Operatørene har etter flere purringer ikke kunnet gi Forbrukerombudet et klart svar på når selskapet og de nye avtalevilkårene vil være ferdig.

Mener saken har dratt ut i tid
– Operatørene har brukt altfor lang tid for å få på plass en egen kontrakt for betaling via mobilen.  Det er forbrukerne som blir skadelidende når mobiloperatørenes kontraktsvilkår ikke ivaretar forbrukernes lovbestemte rettigheter, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Legg igjen en kommentar