LIQUID hjelper Pressbyrån

I likhet med sine norske kolleger Narvesen og 7-Eleven, tar nå Pressbyrån i Sverige i bruk en app som gjør det enkelt å holde orden på kundenes kjøp av drikkevarer, sjokolade, hurtigmat og iskrem. Dermed kan vi gi noe tilbake til våre lojale kunder, sier Lennart Schultz, ansvarlig for e-handel og digitale medier i Pressbyrån.

Denne saken kommer opprinnelig fra Mobile Business Magazine papirutgave 01-2013 og er skrevet av journalist Svein-Erik Tosterud.

Vi har fått inspirasjon fra den norske appen, men endret en del på funksjonaliteten. Det viktigste er nok at vi har kuttet ut mellomledd, slik at registrering en av kjøp går direkte fra mobilen til serveren. Vi samler også mange produkter i én og samme app, foreløpig fem hovedgrupper, men flere vil følge. Vi ser også på andre funksjoner som kan legges inn i appen. Vi betrakter dette som en effektiv og velfungerende metode for å knytte kundene nærmere til oss, og at kunden alltid har mobilen med gjør det enklere for begge parter, sier Schultz.

I slutten av februar var den nye appen lastet ned over 7000 ganger uten noen spesiell markedsføring ute i butikkene. Den ble gjort tilgjengelig for brukerne på Pressbyråns nettsted rett etter årsskiftet.

Med lojalitetskort på mobilen har kunden alltid kortet med!
– Jeg har hørt at man i Norge har en mer kontinuerlig markedsføring av appen, noe som skal ha ført til svært høye brukertall. Her «på Pressbyrån» integrerer vi all markedsføring i den øvrige kommunikasjonen mot kundene. Det betyr at den nye appen vil komme med når det passer inn i slike kampanjer, f.eks. når vi markedsfører kaffen vår. Da vil også vi nokså raskt komme opp i mye høyere brukertall, forklarer Schultz.

SUPERFORNØYD
– For oss er den nye appen et veldig godt produkt, og selv om vi bare har noen ukers bruk og en ganske beskjeden brukerbase å vise til, må jeg si at vi er superfornøyd. Det er det norske firmaet LIQUID Barcodes som har utviklet den tekniske plattformen, det bakenfor appen – og som nevnt basert på samme løsning som den våre norske kolleger bruker. Vi har utviklet selve appen selv, i nært samarbeid med konsulentfirmaet Join the Carnival.

ENKEL BRUK
Appen er så enkel i bruk som mulig. Kunden åpner appen og får skjermbildet med QR-kode scannet i kassen, og dermed er kjøpet av kaffe, mineralvann, sjokolade, hurtigmat eller iskrem automatisk registrert. Selve oppholdet i kassen tar kortere tid, til glede for både kunde og betjening. Og når man har kjøpt det antallet produkter som utløser rabatt/gratisprodukt, skjer også dette automatisk. Den nye appen kan naturligvis benyttes i samtlige 320 avdelinger av Pressbyrån over hele Sverige.

I tillegg til selve lojalitetskortet med digital stempling, inneholder appen informasjon om aktuelle tilbud, verdikuponger, hvor man finner nærmeste Pressbyrån, og dessuten link til kioskkjedens nettsted.

FREMTIDENS LOJALITETSKORT
– Dagens forbrukere har lav lojalitet, dårlig tid og får tilbud fra konkurrenten din rett i lomma. Derfor trenger du et lojalitetskonsept som virkelig fungerer, sier CEO i LIQUID Barcodes, Per Kristian Tandberg. Selskapet har levert hundrevis av kupong- og lojalitetskampanjer til nordiske kjeder og leverandører de siste par årene, og har på kort tid etablert seg som en sentral markedsaktør for mobiltjenester i Norden.

Legg igjen en kommentar