Mobilen ga økt kaffeomsetning

Appen Kaffekontrolløren ga 7-Eleven en eksplosiv økning i kaffeomsetningen og kapret en av reklamebransjens gjeveste priser.

Denne saken er fra papirutgave 02-2013 av Mobile Business Magazine og er skrevet av Atle Skretting.

Det begynte med en intensiv kampanje i februar. Først fikk 7-Eleven MMI til å gjøre en stor blindtest, der deres egen Caffé Rosso ble satt opp mot sort kaffe fra Stockfleths og Kaffebrenneriet. 7-elevens kaffe stakk av med seieren, og de hvilte ikke på laurbærene.

SPONTANE TILBAKEMELDINGER
Løsningen ble Kaffekontrolløren, en app som gjør det mulig for kundene å si akku- rat hva de mener om hver eneste kopp kaffe de kjøper. Enten den er god eller dårlig. Som takk for hjelpen får kundene én gratis kaffe for hver femte kopp man anmelder.

Alle anmeldelsene blir publisert fort- løpende, enten de er gode eller dårlige, og i selve kampanjeperioden ble det livestreamet i bannere. Slik kunne ikke bare kundene, men også butikksjefer, til enhver tid se hvilken kiosk som serverte den beste og den verste kaffen.

Allerede før kampanjen var over høstet Kaffekontrolløren utmerkelsen. Ikke minst fordi den er toveis – kundene kan gi tilbakemelding og bli belønnet for det, mens kjeden, kjøpmenn og ansatte har fått verktøy for å måle status fra dag til dag.

– Kaffekontrolløren går fortsatt, det var ikke noe vi bare startet med, sier markeds- sjef Jan Yngve Holen i 7-Eleven et halvt år etter kampanjen.

– Kaffesalget økte voldsomt under og etter kampanjen. Senere har det hele tiden ligget på et betydelig høyere nivå enn før kampanjen. Holen måler framgangen i antall kopper, hadde det vært målt i omsetning ville nok tallet virket enda flottere, mener han.

OVERVELDENDE RESPONS
I begynnelsen av august hadde over 44.000 gitt tilbakemelding på kaffen, langt flere enn Holen hadde våget å håpe på:

– Vi vil jo at folk skal bry seg om kaffen og gi oss tilbakemelding, så vi kan foreta oss de forandringene de ønsker. Får vi dårlig rating, kan vi gå til kunden etterpå og høre hva det skyldes.

Han skynder seg å tilføye at det siste har det ikke vært behov for. Det har ikke kommet noen dårlige tilbakemeldinger så langt, og en rating fra kundene på 4,2 av 5 oppnåelige poeng tilsier at de er ganske fornøyd.

De enkelte kjøpmennene er også for- nøyd med «Kaffekontrolløren». Holen har mottatt mange mailer som sier at dette er en av beste kampanjene de har kjørt. Ikke minst fordi den kommuniserer direkte til kunden.

KUNDEN ER SJEFEN
– Et av Reitangruppens 8 verdigrunnlag er at kunden er vår øverste sjef, og da er det greit å høre hva kunden mener, forklarer Holen videre.

Han mener definitivt at kampanjen har bidratt til økt trafikk til butikk. Året startet tregt, men de har nå tatt igjen det tapte og vel så det. Hvilken kampanje det skyldes kan ikke direkte måles, men den tunge kampanjen som startet i butikk og media mener han har bidratt vesentlig til kundeveksten utover året.

– Vi kommer til å fortsette utviklingen av approgrammet vi gjør sammen med Liquid Barcodes. Apper er kommet for å bli, og vi vil fortsette med det verktøyet for å selge mer av kaffe og andre produkter, sier markedssjef Jan Yngve Holen avslutningsvis.

Legg igjen en kommentar