Mobilen først, også på nett

Chess har barbert nettsidene og tilpasset disse etter prinsippet «Mobile First».

I løpet av et par år er mobiltelefon og nettbrett de viktigste verktøyene for å besøke, kjøpe og handle på nett.

– Brukeradferden krever at dagens nettstruktur, utforming og menyvalg brutalt må endres. Vi har ryddet bort såkalt Dirty Magnet og prioritert opplevelse på mindre skjermer, sier salgs-og markedsdirektør Tibor Alexander Mæhlum i Chess.

Chess har tatt konsekvensen av at surfingen til Kari og Ola Nordmann på internett flyttes fra desktop til mobil og andre plattformer.

– På web må alle endre grensesnitt slik at alt bygges om til «Mobile First». Vi har vært gjennom en prossess og strippet forsiden fra elleve menyvalg til bare tre menyvalg. Designet er tilpasset mindre skjermer. Alt handler om Responsivt design. Når man skal kommunisere med kundene på små skjermer har vi tatt utgangspunkt i de tre mest besøkte menyvalgene, sier Mæhlum. På de nye nettsidene er «Kundeservice» erstattet med det enklere ordet «Hjelp».

– Mobiltelefonen er enheten vi griper til når vi får et spontant behov for å undersøke, sammenligne eller planlegge kjøp. Her ligger et stort potensial som ikke er utnyttet ennå, påpeker Mæhlum.

På Chess.no utgjør mobil- og nettbrett snart den største trafikken. Chess er ikke noe spesielt eksempel på dette, men i likhet med de fleste andre bransjer har selskapet hatt websider inntil nylig som var best tilpasset PC, mens brukere av mobil og nettbrett har opplevd å få servert tradisjonelle websider med mye informasjon som kan virke uoversiktlig fordi den ikke er tilpasset andre plattformer enn stor skjerm.

Legg igjen en kommentar