Hva skjer i 2014?

Da er julefeiringen over for de fleste, alle nettbrettene er pakket ut og vi er klare for ett nytt år.

Hva kommer til å skje i 2014? Vi i redaksjonen har prøvd å titte i kortene og har noen spådommer vi ønsker å prøve oss på.

Store telefoner og mye tilbehør

I 2014 blir telefonene enda større. Vi tror at vi vil se toppmodeller fra samtlige produsenter i skjermstørrelser mellom 5 og 5,9 tommer. De aller største vil ha kurvede skjermer slik Samsung og LG allerede har demonstrert, for å gjøre telefonene mer brukervennlige.

Ellers vil det ikke skje så mye spennende når det kommer til de fysiske telefonene, men vi vil se en eksplosjon av forskjellig type tilbehør som vil kommunisere med mobiltelefonen eller nettbrettet. Klokker, armbånd, hjelmer, briller… såkalt «wearable» teknologi vil for alvor gjøre sitt inntog i butikkhyllene i 2014.

Apple versus Microsoft

Med Microsoft sitt oppkjøp av Nokia sin mobildivisjon vil Microsoft ta opp kampen om å bli nummer to bak Google. Det betyr en ny krig mellom de gamle rivalene Apple og Microsoft.

Microsoft vil sette sitt preg på Nokia og vi vil se en betydelig mer aggresiv markedsføringstrategi fra gjengen i Redmond enn det de mer moderate finnene har satset på.

Apple sitt tilsvar vil være å lage en større iPhone, antagelig rundt fem tommer. Om Apple endelig vil putte NFC i sine telefoner er vi fortsatt skeptiske til, selv om nok en samlet hærskare av tilbehørsprodusenter gjerne ville sett det.

Spill og underholdning

Mobil- og nettbrettspill tar i 2014 for alvor over som den prefererte plattformen fremfor Xbox og Playstation.

De nye spillkonsollene vil oppnå skuffende salgstall og vi vil se de store multiplayer FPS- og MMOG-titlene bli mobile og sosiale.

Sosiale medier

Appropos sosialt… Hva vil skje i sosiale medier? Ikke så mye tror vi. Ungdomsflukten fra Facebook til Instagram og Snapchat vil fortsette sin vekst mens Google+ vil utvikle seg til å bli en viktig spiller.

Google sin genistrek er å øke viktigheten av synlighet på Google+ i søkealgoritmen til vanlige Google-søk. Kanskje vil Google utvide sin Hangouts tjeneste med bildebruk og gjøre den til en Snapchat konkurrent?

Vår hjemlige norske bransje

Vår hjemlige mobil/telekombransje har i altfor mange år i all hovedsak dreid seg om tellerskritt, datakvoter og SMS-tjenester. Kanskje 2014 blir året da fokuset endres fra abonnement og SMS til tjenester og verdiskapning for kunden?

Vi har sett tendensene i 2013, men kanskje 2014 blir året der det å bruke mobilen er blitt så billig at for å differensiere seg så må man samarbeide om å gi sluttbrukerne nye tjenester som letter hverdagen og gjør oss alle mer effektige.

Norsk netthandel var det også mye snakk om før jul. Hvorfor er nesten ingen norske nettbutikker brukervennlige på mobile enheter? De fleste store utenlandske er det! Det er lettere å kjøpe mobilutstyr på danske nettbutikker enn norske. Kanskje 2014 blir året der norske nettbutikker innser realitetene og gjør butikkene sine mobilvennlige? Vi tror og håper de gjør det, ikke ved å bygge uendelige apper slik vi ser noen har gjort, men ved å ha et effektivt responsivt design som er raskt og brukervennlig uavhengig av flate.

Hva tror du?

Er vi ute på viddene, er det noe som kommer som vi ikke har sett?

Legg igjen en kommentar