Pinterest tjener mer enn Facebook

I 2014 forventes Pinterest å generere høyere omsetning pr. besøkende enn Facebook i det amerikanske markedet.

På ett år har det sosiale mediet Tumblr opplevd en økning på 340 prosent i RPV mot 244 prosent for Pinterest , 131 prosent for Twitter og 72 prosent for Facebook.

De store sosiale mediene har blitt flinkere til å tjene penger på de besøkende. I 2014 forventer Adobe at omsetningen pr. besøkende (RPV) fra Pinterest til nettbutikker vil overstige Facebook i det amerikanske markedet. Allerede ifjor ble Facebook forbigått av Pinterest i Storbritannia, der deres RPV økte til £0,88 (ca. 8,94 NOK) for henvisninger til britiske nettbutikker, mens tallet for Facebook bare vokste til £0,69 (ca. 7 NOK). Det viser Adobe Social Intelligence Report, som har analysert online brukeratferd fra fjerde kvartal 2012 til samme kvartal i 2013.

– Vi forventer at den såkalte ‘Referred Revenue Per Visitor’, altså den omsetningen som den gjennomsnittlige henviste Pinterest-bruker genererer, vil gå forbi Facebook i det amerikanske markedet i løpet av 2014. Facebook har fortsatt det største totale trafikkvolumet, så det er fortsatt en viktig plattform fra et digitalt markedsføringsperspektiv, sier Håkan Cedell, nordisk sjef for Adobe Social.

Rapporten viser også at Facebook opplever økt konkurranse fra både Twitter og Pinterest, som begge har økt sin andel av det totale antall henvisninger til nettbutikker med henholdsvis 125 prosent og 89 prosent. I samme periode har Facebooks andel falt med 15 prosent.

Omsetningen øker for alle fire plattformer

På bare ett år har omsetningen pr. besøkende hos Tumblr vokst med 340 prosent, mens veksten også er betydelig for andre sosiale medier, som Pinterest (244 prosent), Twitter (131 prosent) og Facebook (72 prosent).

– Pinterest, Tumblr, Twitter og Facebook viser alle to- eller tresifrede veksttall, noe som understreker den stadig viktigere rollen sosiale medier spiller i virksomheters digitalmarkedsføring, sier Cedell.

Rapporten viser at Facebook samlet sett har en vekst på 365 prosent av sin klikkfrekvens (Click Through Rate – CTR), noe som viser hvor ofte annonser blir trykket på. I Europa er andelen noe lavere, med en vekst på 172 prosent og i Storbritannia kun 14 prosent.

Bilder sier 650 prosent mer enn ord

Idag utgjør bilder 74 prosent av alle virksomheters Facebook-oppdateringer, noe som er en vekst på 10 prosent på ett år. I samme periode har andelen oppdateringer med tekst, video og linker alle falt.

– Tallene viser at virksomheter i større grad benytter Facebook-oppdateringer med bilder. Prioriteringen er fornuftig for mange, siden bildeoppdateringer i gjennomsnitt gir 650 prosent mer involvering fra følgere enn tradisjonelle tekstoppdateringer, sier Cedell.

Om Adobe Social Intelligence Report

Adobe Social Intelligence Report er basert på anonymiserte data fra detaljhandel-, medie-, underholdnings- og reiselivsbransjen fra fjerde kvartal 2012 til samme kvartal i 2013. Dataene omfatter 240 milliarder Facebook annonsevisninger, mer enn 1,5 milliarder Facebook-oppdateringer, 6,3 milliarder sosiale handlinger, inkludert kommentarer, delinger, og likes på Facebook og 500 millioner unike besøkende fra sosiale nettverk.

Les mer i rapporten her: http://bit.ly/1i5qkBb

En kommentar om “Pinterest tjener mer enn Facebook

  1. Hei,

    Gammel artikkel, men intr åkke som.
    Pinterest tjener mer enn Facebook – det ville jeg gjerne likt å se.
    Det eneste jeg klarer å finne ut av hva gjelder Pinterest og inntekt er at de fortsatt omsetter for svært lite, og da kan vel ikke det bety at de tjener så veldig mye… De er verdsatt til en del penger – 5 milliarder dollar leste jeg. Facebook er verdtsatt til omlag 200 milliarder. I juli publiserte Facebook sin omsetning for andre kvartal – nesten 3 milliarder dollar.

    For meg virker det som om det er en liten mismatch mellom headline og subheadline – stor forskjell mellom hva Pinterest tjener og hva de forventer å omsette per besøk … i den tiden jeg har brukt Pinterest har jeg endt opp av og til med å handle et produkt jeg har funnet via Pinterest, men Pinterest har ikke fått en krone av meg ift den omsetningen. Ei har jeg fått noe av inntekten som mine Pins har (eventuelt) generert heller…

    Det eneste jeg klarer å lese av inntekt for Pinterest er at de «ser muligheter» for inntekt i 2014 – en artikkel fra januar i år … etter det har det vært stille som i graven 🙂

    /Hans-Petter

Legg igjen en kommentar

blog.aidol.asia youngteens.net a-coon.com