Smarttelefon viktigere enn TV

Annenhver markedsfører mener at mobile enheter om et år vil være kritiske som taktiske redskap, mens bare 7 prosent sier det samme om TV.

Samtidig mener 33 prosent at personlig tilpasning av reklame er det viktigste for virksomheters markedsføring i tiden fremover. Det viser en ny undersøkelse fra Adobe. Ny iBeacon-teknologi understreker fokus på reklame via smarttelefonen.

TV eller smarttelefon?

Ifølge markedsførerne spiller smarttelefonen en hovedrolle når de skal treffe forbrukerne med sine budskap. Faktisk svarer 51 prosent av dem at mobile enheter vil være det viktigste markedstaktiske redskapet om 12 måneder. Til sammenligning oppgis trykte medier (9 prosent) og TV (7 prosent) som de minst viktige. Det viser en ny undersøkelse foretatt av analyseselskapet Edelman Berland på vegne av Adobe.

– Markedsførere har erkjent at smarttelefoner på mange måter er viktigere for dagens forbrukere enn TV og ønsker å utnytte smarttelefonenes muligheter til målrettet innhold. Når det er sagt er det påfallende at enkelte virksomheter fortsetter å investere tungt i TV og trykte medier og først deretter tenker på annonsering via mobile enheter, sier Malin Bodolla, nordisk markedssjef for Adobe Digital Marketing.

Én av tre (33 prosent) svarer at personlig tilpassing – muligheten til å målrette innhold til den enkelte, f.eks. på bakgrunn av mobiltype, kjønn, alder eller geografi – er det viktigste for deres virksomhets markedsføring i fremtiden. Når det kommer til personlig målretting av innhold spiller særlig smarttelefoner en viktig rolle siden folk som oftest har den med seg overalt.

iBeacon målretter annonseringen

Adobe lanserer nå også en ny integrasjon med Apples iBeacon-teknologi. Med iBeacon kan virksomheter utvikle og målrette spesialtilbud som aktiveres av forbrukere, som f.eks. når de er i nærheten av en bestemt butikk.

– I dag forventer forbrukerne digitale opplevelser og innhold tilpasset egne preferanser. Med integreringen av Adobe Marketing Cloud og iBeacon kan virksomheter utvikle målrettede annonser som er skreddersydd til den enkelte forbruker, enten de er på et idrettsstadion, en flyplass eller et kjøpesenter, sier Bodolla.

Legg igjen en kommentar