Animerte annonser vinner på nett

Animerte nettannonser, rabattannonser og nettannonser med grønnfarget bakgrunn leder til mer salg enn andre annonser, viser en ny forskningsanalyse gjennomført av Rocket Fuel, en av verdens ledende selskaper innen digitale annonseløsninger.

Analysen er basert på annonser i telekommunikasjonsbransjen, og kartlegger de mest kritiske faktorene for å få oppmerksomhet for nettannonser.

Resultatet av selskapet Rocket Fuels trendanalyse innen nettannonsering er basert på 111 internasjonale webkampanjer i telekommunikasjonsbransjen, samtlige gjennomført mellom september 2013 og mai 2014. Undersøkelsen viser tydelig skiftende trender for hvordan man best skaper vellykkede nettannonser, og peker på flere faktorer som viktigere enn andre for å oppnå publikums oppmerksomhet.

Grønt og animert er best

Undersøkelsen viser at animerte annonser gjennomsnittlig øker kundenes kjøpsintensjon med 84 prosent mot ”vanlige” annonser. Hvis merkevarens slagord er omtalt i annonsen, virker dette også å ha en positiv effekt, med hele 45 prosent flere positive kjøpsavgjørelser enn annonser uten.

Analysen bekreftet også at bakgrunnsfargen på annonsen er av stor betydning. Annonser med produkter mot grønn bakgrunn gjør at hele 40 prosent flere ønsker å kjøpe produktet. Tett etterfulgt av grønt, er hvitt eller grått de beste bakgrunnsfargene for nettannonser.

Spesialtilbud er effektivt

Telekomannonser som inneholder noen form for spesialtilbud eller prisrabatt øker kjøpsintensjon med 18 prosent over gjennomsnittet. Motsatt effekt har annonser som kun viser kostnaden for produktet eller tjenesten: Her ble kjøpsintensjonen senket med rundt 73 prosent mot annonser med både pris og rabatt sammen.

– Tidligere analyser viser at forbrukerne har vært mer interessert i pris, men nå ønsker de å spare penger og fokuset er større på tilbud og rabatter. Dette er en ny trend som mange gjør lurt i å ta på alvor. Lager man en animasjonskampanje med en kjøpslenke for å sjekke tilgjengelighet på produkter, kan kjøpsbeslutninger øke enda mer, sier Magnus Johansson, nordisk direktør i Rocket Fuel.

Tilgjengelighet = kjøp

Annonser med lett tilgjengelighet på produktene og mulighet for rask handel gir nemlig den høyeste konverteringsfrekvensen for kjøpsintensjon blant alle annonser – hele 3,5 ganger høyere sett i forhold til andre annonser. Annonser med klikkbare lenker som ”start her” eller ”se detaljer” gir altså bedre effekt enn annonser uten disse mulighetene.
Basert på resultatene fra Rocket Fuels ferske analyse er det i hovedsak fire faktorer som forbedrer resultatene og gir en vellykket annonse:

• animerte annonser
• grønn bakgrunn
• Vis både spesialtilbud og prisinformasjonen på samme annonse
• La forbrukerne se tilgjengeligheten av et produkt direkte i annonsen

– Dypere innsikt og trendanalyser som dette er viktig for å kunne utforme vellykkede og effektive reklamekampanjer i dagens marked. Den nye undersøkelsen gir en bedre forståelse av hva som fungerer best fra en forbrukersynspunkt, noe som gjør den viktig for nær sagt alle kommersielle aktører, avslutter Magnus Johansson, nordisk direktør i Rocket Fuel.

Legg igjen en kommentar