Skadelige apper øker voldsomt

15 prosent av appene for Android-telefoner er skadelige, ifølge analyseselskap. Nå kommer virusfiltrene for mobiltelefoner og nettbrett

I tillegg til at 15 prosent vurderes som skadelige, blir 14 prosent av appene vurdert som mistenkelige av det amerikanske analyse- og sikkerhetsselskapet Webroot.

– En av de enkleste, men mye utbredte variantene av skadelige apper er de som får telefonen din til å sende sms-er til et svindyrt nummer som svindlerne har opprettet. Hver tekstmelding belaster telefonregningen din, sier Stein C. Tømmer, leder for mobilsikkerhet i Telenor Business.

Bare i løpet av siste halvår i fjor doblet antallet skadelige og mistenkelige apper seg, ifølge Webroot. Undersøkelsen er fra januar i år, men ifølge Telenor har den uheldige utviklingen bare fortsatt siden da.

Til sammenligning finner Webroot så godt som ingen skadelige apper i Apples App Store.

– Android har nærmere 80 prosent av det globale smarttelefonmarkedet. Android-universet har et open source-operativsystem som gir mange muligheter for applikasjonsproduksjon. Iphone- og Ipad-brukerne er underlagt Apples regime for godkjenning av applikasjoner, der appene er færre, men kontrollnivået også betyr at sikkerheten er større, sier Tømmer.

– Heldigvis blir Android stadig bedre på sikkerhet. Vi kommer trolig til å se endringer framover, sier han.

Stor sikkerhetsrisiko

Da nettbrett og smarttelefoner begynte å bli allemannseie, drev nettsikkerhetsselskapene fortsatt lenge med sikring av PC-er som hovedgeskjeft. Nå oppdager aktører som McAfee, F-Secure, Symantec og Norman at det er et voksende marked for produkter som beskytter oss mot farlige mobile apper.

Før sommeren kom Telenor med sin første variant.

– Vår sikkerhetsløsning fungerer slik at den skanner mobilen og nettbrettet fortløpende på jakt etter skadelige apper. For bedriftskunder kan funksjonen integreres i abonnementet. Da slipper it-ansvarlig å passe på at de ansatte laster ned eksterne funksjoner, sier Tømmer.

Men hvordan unngår du å laste ned apper med onde hensikter?

– De fleste appene ser uskyldige ut, men jeg vil for eksempel advare mot å laste ned apper som verken ligger på Google Play, Apple App Store eller relativt kjente nettsider. Du kan være ganske sikker på at dersom Facebook-oppgradering presenteres på en ukjent nettside, så dreier deg seg om svindel, sier Telenors sikkerhetsekspert.

En annen variant, fra før kjent fra nettet, er ukjente apper som plutselig popper opp på skjermen og varsler at mobilen eller nettbrettet ditt har et problem, men at du får det løst ved å laste ned nettopp den forslåtte appen. Sannsynligvis har du da å gjøre med et forsøk på phishing – at appen inneholder programvare som fisker etter sensitiv informasjon, som passord eller kredittkortnummer.

Offentlige verst

Mange nordmenn får telefonen betalt av jobben. Smarttelefonenes inntog betyr at arbeidsoppgaver håndteres enklere, men også at bedriftenes sikkerhet settes på prøve. En tredjedel av alle store selskaper med mer enn 250 ansatte har opplevd sikkerhetsproblemer med tap av informasjon som følge av ansattes mobilbruk, viser en fersk undersøkelse Respons Analyse har gjort for Telenor.

Leder for Telenors bedriftsmarked, Marina Lønning, er overrasket over at problemet er så stort.

– Mange bedrifter har ikke like gode sikkerhetsrutiner for mobil og nettbrett som for PC-er, sier Lønning.

Undersøkelsen er gjort blant personer med ansvar for, eller som påvirker, innkjøp av it- og telekomtjenester i norske virksomheter.

I offentlig sektor svarer 26 prosent at de har hatt sikkerhetsproblemer som følge av ansattes mobilbruk, mot 14 prosent i private virksomheter.

– I det private er det svært vanlig å få telefon av arbeidsgiver, i det offentlige ligger andelen på rundt 20 prosent. Det innebærer også at mange offentlig ansatte bruker privat mobil og nettbrett til å utføre arbeidsoppgaver, noe som gir arbeidsgiver mindre kontroll, sier Stein Tømmer i Telenor.

Telenor oppfordrer arbeidsgivere til først å lage risikoanalyser for å finne riktig beskyttelsesnivå. Deretter er det viktig å ha felles retningslinjer hvor hvordan innhold på mobil og nettbrett skal sikres. Et minimumstiltak er å bruke passord på SIM-kortet og første skjermbilde.

Et ekspertråd er å sørge for at innholdet på smarttelefoner og nettbrett kan fjernslettes og låses. Slike tjenester leveres blant annet av mobiloperatøren.

Legg igjen en kommentar