Musikkens fremtid ifølge Sonos

Musikkstreaming endrer fundamentalt måten vi lytter på, og musikkelskere vil være de virkelige vinnerne. Gjesteartikkel av John MacFarlane, administrerende direktør i Sonos.

Vi hos Sonos har i løpet av de siste 10 årene hatt privilegiet av å være i forkant under utviklingen av musikkstreaming; vi har sett opprettelsen og utviklingen av inspirerende, innovative ideer og teknologier. Noen av disse blomstret, mens andre falmet bort. Musikkfansen forble konsekvente i løpet av denne perioden med tanke på både lidenskapen for favorittartistene og viljen til å gjøre hva som helst for å lytte til musikken de elsker.

Vi har nådd et vannskille når det gjelder musikkstreaming. Musikkfansen utnytter et raskt utviklende landskap av teknologier og tjenester som redefinerer vår musikkopplevelse, og utvider vårt engasjement med musikk og artister på måter som tidligere var utenkelige. Mens musikkstreaming-veksten utkonkurrerte kjøp av digitale nedlastinger og CD-er for lenge siden, ser vi nå et globalt vendepunkt. Denne revolusjonerende endringen fra eierskap til tilgang er bare sammenlignbart med selve oppfinnelsen av innspilt musikk. Vi er av den oppfatning at en milliard mennesker over hele verden vil betale for musikkstreaming innen 2021.

92 % av all musikklytting på Sonos globalt, er streaming av radio eller betalt per bruk-musikk – våre kunder omgår sine eksisterende musikksamlinger og nyter bortimot uendelig valgstreaming. Et annet interessant faktum: Musikkilden det lyttes til mest i USA, er Pandora – denne tjenesten står for nesten 50 % av all lytting. I Sverige bruker over 90 % av våre kunder et Spotify Premium-abonnement på systemene sine. Både artister og varemerker er nå svært aggressive i sin søken etter nye måter å bli hørt og komme mer i direkte kontakt med fansen.

Musikkstreaming vil snart være musikk igjen

Den nylige debatten har fokusert på kortsiktige utfordringer –– spørsmål om tilgang, mobilbekvemmelighet og godtgjørelse. Selvfølgelig er disse diskusjonene viktige, særlig når vi tenker på at vi holder god fart mot 100 millioner og deretter en milliard betalende streaminglyttere. Enhver grunnleggende forandring krever nye forretningsmodeller med en blanding av både det gode og dårlige. Bransjen må finne en balanse som vil gagne både artisten og lytteren.

Det som teller mest er enkelheten i lytteopplevelsen, som ofte kan være på kant med musikkbransjens posisjon (noe utviklingen av med betal per bruk av musikk har vist oss). Den digitale musikkens relativt korte historie er full av eksempler på de ekstraordinære lengdene musikkfans er villige til å gå for å få tilgang til og nyte musikken de elsker. Piratkopiering var uten tvil en direkte konsekvens av mangel på enkle, lovlige alternativer.

Vårt endelige bransjemål må være å skape et bærekraftig økosystem som både sikrer at artister kan lykkes og blomstre, og som gir musikkelskere sømløs tilgang til musikken sammen med en ny glødende lytteopplevelse. Betal per bruk-tjenester som er helt gratis, vil mest sannsynlig ikke eksistere i fremtiden – det er rett og slett ikke en levedyktig modell for artister. Betal per bruk-tjenester har nådd et vendepunkt med enorme fordeler for både musikklyttere og artister, noe vi spådde fra begynnelsen.

Et vell av streamingtjenester – fra pionerer som Spotify, YouTube og Pandora, til nykommerne som Tidal og snart Apple – introduserer musikkstreaming til flere hundre millioner lyttere, og endrer lytteopplevelsen drastisk via kuraterte spillelister, smarte algoritmer og andre helt nye hyperkoblede tilnærminger. Like viktig, et sunt utvalg av spesialtilbud: regionale tjenester som Saavn, spesialister som SoundCloud eller 22Tracks som fanger ellers utilgjengelig innhold, opplev unike Pause og nisjetilbud som Mixcloud – alle kjemper om å levere lytternes foretrukne musikk.

Endring av hvordan artister og fans kommer i kontakt

Musikkbransjens satsing på mobil har resultert i en rekke akustisk kompromitterte scenarier. Musikkentusiaster har blitt tvunget til å sette sammen dysfunksjonelle hjemmelydsystemer – iPhone koblet til gamle stereoanlegg, bærbare Bluetooth-bokser opprinnelig beregnet for stranden og uteaktiviteter, åpenlyst utilstrekkelige laptop-høyttalere – hjemmelytteopplevelsen, en tidligere bastion for hi-fi-perfeksjonisme, ble degradert til en ettertanke.

Dette står i sterk kontrast til hvordan folk faktisk ønsker å lytte til musikk. Edison-studiet «Share of Ear» viser at mer enn halvparten av all musikklytting i USA skjer hjemme (53 %), etterfulgt av bilen (30 %) og på arbeidsplassen (13 %). Vår egen globale forskning bekrefter den samme trenden. Kun de musikktjenestene som leverer en ekte hjemmeløsning vil lykkes på lang sikt.

Det eksisterer allerede en pågående endring. Smart-høyttalersystemer, koblet til Internett med plettfri lydgjengivelse, revolusjonerer hvordan musikk introduseres til hjemmene, tilrettelegger for enestående flerroms, -kilders, -brukeres lytteopplevelser og, vi gjentar, optimaliserer hjemmet til å oppdage, nyte og dele musikk.

Et annet grunnleggende skifte ligger i musikkskapere som finner nye måter å bli hørt og bygge dypere, sterkere relasjoner med deres publikum. Det er en ny standard som krever en annen tilnærming til konservering og markedsføring, men en som gir artistene eksponentielt bedre kontroll over hvordan deres musikk oppleves. Dagens musikkelskere krever et mer deltakende engasjement når det gjelder å definere sitt personlige forhold til musikken og artistene de elsker.

Med smart-høyttalere og smarttelefoner som mellomledd, kan artister nyte en kreativ kanal til å nyttigjøre seg av streamingmulighetene, ved hjelp av kontekst som en kreativ mulighet og dynamisk respons til sanntidstilbakemeldinger fra fansen. Det fulle potensialet av streaming til å informere den kreative prosessen forblir uutnyttet og uendelig lovende.
Fremtiden tilhører dem som kan skape den mest sømløse forbindelsen mellom lytterne, artistene og deres arbeid. Når støvet har lagt seg, vil det være artistenes oppgave å definere fremtiden for streaming, og enda viktigere, hvordan det høres – musikkelskere vil være de virkelige vinnerne

Denne artikkelen ble først publisert på bloggen til Sonos. Artikkelen er oversatt og godkjent for publisering.

Legg igjen en kommentar

blog.aidol.asia youngteens.net a-coon.com