| Forfatter |
Melding |
|
Aleksander Sjursen
Moderator
Telefon: Galaxy I9000-S
Android: FroYo
Operatør: Telenor
|
 Apple TV - eller alternativer
Så jeg er på kikk etter noe slikt, jeg vet at det finnes en Apple TV som er meget hendig om den blir hacket. Men samtidig lurer jeg på, finnes det noe nevneverdige alternativer? Jeg har allerede masse Apple produkter som helt sikker vil samarbeide flott med en Apple TV, jeg lurer da på om det finnes et reelt alternativ eller om å gå for et Apple TV er det mest taktisk korrekte å gjøre 
| 15. Mai 2010 21:18 |
|
 |
|
Moskus
Moderator
Telefon: LG P880
Nettbrett: Acer W510
Android: Ice Cream Sandwich
|
 Re: Apple TV - eller alternativer
Step right this way.  Jeg kjører SageTV på serveren og har en HD200-boks under TVen. Fungerer smertefritt! Det finnes også server-del, klienter og "PlaceShifter" til Windows, Mac og Linux. Blir også nesten enda kjekkere om du har et godt TV-kort. "Get" er plagsomme, og lar meg dessverre ikke uten videre på digitalt signal inn på serveren, der er den største begrensningen min. Hadde jeg klart det hadde jeg kvittet med med Get-dekoderen på flekken.
|
| 16. Mai 2010 15:25 |
|
 |
|
Aleksander Sjursen
Moderator
|
Fristende, kan ikke si designet passer meg, men ser ikke bortifra at jeg kan gjøre litt case mods på den  Noe mulighet å få kjøpt disse i Norge eller må de importeres?
| 17. Mai 2010 00:05 |
|
 |
|
Moskus
Moderator
|
Aleksander Sjursen skrev: Fristende, kan ikke si designet passer meg, men ser ikke bortifra at jeg kan gjøre litt case mods på den  Gjenta etter meg: "Jeg skal alltid vurdere funksjonalitet foran design". OK seriøst: Jeg ser poenget, HD200 scorer ikke så mange poeng i kategorien "sexy hardware", men den gjør jobben. For meg er det det viktigste. I tillegg har SageTV (iallfall om du kjører server-biten i tillegg) den fordelen at GUIet kan tilpasses omtrent så mye som du gidder. Og det finnes muligheter for å legge til funksjonalitet i form av plugins, det finnes mange av dem. Snart har vi en som støtter HomeSeer (hjemmeautomasjon) også, det øker WAF... Aleksander Sjursen skrev: Noe mulighet å få kjøpt disse i Norge eller må de importeres? De kjøpes på sagetv.com og sendes til Norge med posten. Det går faktisk forholdsvis kjapt. Husk at det kommer MVA i tillegg på 25%.
|
| 17. Mai 2010 21:41 |
|
 |
|
Aleksander Sjursen
Moderator
|
Så langt høres det ganske bra ut, det eneste er at jeg lurer på om det er noe fordeler i å kjøpe en SageTV framfor å investere i en HTPC, forutenom pris selvsagt. Jeg ser du også nevnte plugins, er det noe spennende man gjøre som du har erfaring med? Ekstra funksjonalitet er alltid et pluss! 
| 18. Mai 2010 11:15 |
|
 |
|
Moskus
Moderator
|
Aleksander Sjursen skrev: Så langt høres det ganske bra ut, det eneste er at jeg lurer på om det er noe fordeler i å kjøpe en SageTV framfor å investere i en HTPC, forutenom pris selvsagt. Fordelene slik jeg ser dem er kjapt oppsummert: - Den er HELT STILLE!  - Ikke noe styr med codecs og filtere. HD200 svelger det aller meste uten å mukke, de eneste filene som ikke har blitt spilt (og det er bare to stykker) ville heller ikke VideoLAN, MPC-HD, MPC, WMP, etc, med heftige codecpakker spille heller. - Den støtter HD lyd uten ressursbruk. - Oppskaleringen er meget god. - YouTube og andre videotjenester er integrert. Snedig. Det negative sammenlignet med en PC: - Det kunne av og til vært greit å kunne vise en nett-side på TVen. (Men det jobbes vissnok med en plugin for dette). - Fjernkontroll er en dårlig erstatning for tastatur (f.eks. til YouTube-søk). Aleksander Sjursen skrev: Jeg ser du også nevnte plugins, er det noe spennende man gjøre som du har erfaring med? Ekstra funksjonalitet er alltid et pluss!  Jeg har følgende plugins installert: - Webserver. Gir mulighet til å kontrollere HD200 (eller HD100), PlaceShifters og klienter via nettet (som f.eks. play, pause, next, prev, volum opp/ned, etc, etc, etc). I tillegg gir den mulighet til å styre fjernopptak, samt streaming via VLC (dette har jeg imidlertid ikke testet). - Caller ID-klient (typisk for YAC) gir meg mulighet til å sende beskjeder til skjermen til f.eks. HD200 eller andre klienter. Ideelt til påminnelser om "leggetid" eller at noen ringer på døren (i mitt hus vises også bilde av dem som ringer på  ). - Dynamic Customisable Menu er veldig greit for å organisere menyene slik du liker dem selv, det er mange muligheter og det er ikke alle jeg bruker like mye. Den mest kjente greia er tillegget navngitt SageMC som visstnok gir "uendelige muligheter" for endringer og nye plugins. Det har jeg imidlertid ikke hatt behov (eller tid) til å sette meg inn i. Det finnes en haug. Veldig mange er listet opp her: http://forums.sagetv.com/forums/downloads.phpEr du Apple-fan, så kunne jo f.eks. denne være verdt en titt. 
|
| 18. Mai 2010 12:35 |
|
 |
|
Aleksander Sjursen
Moderator
|
Aha, meget stilig med det frontrow skinnet da. Jeg kom forresten over popcorn hour c200 på netshop.no, er det noe grunn for å velge SageTV framfor denne? Den har plugins den også, innebygget wifi, mulighet for harddisk og bluray spiller, samt mulighet for expansioncards. Selvsagt er ulempen at det sikkert lager mer lyd da den har vifter.
| 18. Mai 2010 13:14 |
|
 |
|
Moskus
Moderator
|
Aleksander Sjursen skrev: Aha, meget stilig med det frontrow skinnet da. Jeg kom forresten over popcorn hour c200 på netshop.no, er det noe grunn for å velge SageTV framfor denne? Den har plugins den også, innebygget wifi, mulighet for harddisk og bluray spiller, samt mulighet for expansioncards. Selvsagt er ulempen at det sikkert lager mer lyd da den har vifter. Wifi anbefaler jeg deg å hoppe glatt over, strekk heller den LAN-kabelen med en gang. Når du skal spille (eller kopiere) HD-materiale er WiFi ALTFOR tregt. Gigabit-nettverk anbefales faktisk.  Ellers er vel HD200 ca. 7-800 kr billigere... Harddisk er vel praktisk om du ser for deg å ta med deg boksen allverden steder, og BluRay kunne jo vært kjekt hvis den kan sammenlignes med en vanlig spiller (det vet jeg ikke noe om). HD200 kan leve utmerket uten server-biten av SageTV, og kan selvfølgelig kobles til en harddisk/minnepinne/minnekortleser via USB om du har det behovet. Noe av det som gjorde at jeg valget HD200 er at den er forholdsvis kjapp til å vise bilder. I vår husstand tar vi mye bilder og ser mye bilder (og nå i det siste også hjemmevideo), og til det er HD200 fremdeles et par knappehoder foran konkurrentene i mine øyne. Til og med min gamle far ble imponert og skaffet seg SageTV med HD200 for det samme formålet. Og HD200 er vifteløs. Min vanlige jobb er lyd og støy, så å unngå vifter er essensielt for meg. 
|
| 18. Mai 2010 14:36 |
|
 |
|
Aleksander Sjursen
Moderator
|
Jeg vil nå tro at 50Mbps er en realistisk hastighet for streaming av HD materiale. Vi har en ruter som støtter over 300Mbps trådløst. Jeg ønsker å holde rommet mitt så trådløst som muligt da kabelen som går opp til rommet mitt er kun en telefonkabel, doblet visstnok men det har jeg ikke tatt meg tid til å sjekke. Det gjør jo at jeg har begrenset kapasitet for hva kabelen kan takle (jeg har en del enheter på nett via den kabelen).
Ang. popcorn hour så er det ingen bluray leser i den, men man kan kjøpe en bluray leser som PCer bruker, for så å sette den inn.
| 18. Mai 2010 14:42 |
|
 |
|
Moskus
Moderator
|
Aleksander Sjursen skrev: Jeg vil nå tro at 50Mbps er en realistisk hastighet for streaming av HD materiale. Vi har en ruter som støtter over 300Mbps trådløst. Jeg ønsker å holde rommet mitt så trådløst som muligt da kabelen som går opp til rommet mitt er kun en telefonkabel, doblet visstnok men det har jeg ikke tatt meg tid til å sjekke. Det gjør jo at jeg har begrenset kapasitet for hva kabelen kan takle (jeg har en del enheter på nett via den kabelen). Jeg bare meddeler mine (og andres, google it) erfaringer.  På det jevne går det helt greit med ca. 100 Mbit, men med en gang det begynner å bli litt mer heftige scener med mye informasjon, så trengs mer "kraft". Bare forsøk selv med en laptop (som selvføgelig må være i stand til å dra HD i utgangspunktet). Dette for 1080p. 1080i/720p er selvfølgelig noe helt annet. Men til et slikt scenario vil det muligens være praktisk med en harddisk som Popcorn Hour har mulighet til (HD200 også forsåvidt), kopier over filmen og spill av lokalt. Husk at det ikke bare er "rå hastighet" som gjelder lav latency er også praktisk... Hvis den ene av den doble telefonkontakten din har fire ledere kan den jo fort omgjøres til en LAN-kabel.  Aleksander Sjursen skrev: Ang. popcorn hour så er det ingen bluray leser i den, men man kan kjøpe en bluray leser som PCer bruker, for så å sette den inn. Ja, jeg forstod det sånn jeg også. Kan jo forsåvidt bli en grei BR-spiller om du ikke har fra før. 
|
| 18. Mai 2010 15:25 |
|
 |
|
Gaute Holmin
Administrator
Registrert: 03. Juli 2009 12:55 Innlegg: 1135 Bosted: Tigerstaden
Telefon: Xperia Z
Nettbrett: Nexus 7
|
Selv om man har høye hastigheter på WiFi, så vil man alltid slite med forstyrrelser og pakketap. Jeg bruker nett over strømnettet til min HTPC, det gir 200Mbps, og jeg opplever markant hastighetsforskjell, selv ved streaming av HD innhold fra internet og der er det jo min 7Mbps bredbåndslinje som er flaskehalsen. Streame samme innhold via WiFi fører til enkeltvis hakking pga. pakketap og forstyrrelser i lufta. Så det har ikke nødvendigvis så mye med hastigheten på forbindelsen, men kvaliteten.
_________________| Linkr.mobi | Gaute.me |
|
| 19. Mai 2010 08:04 |
|
 |
|
Moskus
Moderator
|
... mens vi var inne på det. SageTV 7 er snart i public beta, ser lovende ut så langt: http://www.geektonic.com/2010/05/sagetv ... lugin.html
|
| 20. Mai 2010 14:31 |
|
 |
|
Aleksander Sjursen
Moderator
|
Og alle eksisterende SageTVer får denne oppdateringen?
| 20. Mai 2010 15:42 |
|
 |
|
Moskus
Moderator
|
Mener det, ja.  Men jeg skal dobbeltsjekke. EDIT: Nye kunder får oppgradere uten ekstrakostnad. For meg koster det ca. 240 kr noe jeg synes det absolutt er verdt.
|
| 20. Mai 2010 19:01 |
|
 |
|
Moskus
Moderator
|