| Forfatter |
Melding |
|
Lucifer
Ivrig Medlem
|
 Apple lever på en annen planet.
Har lest nå ca hundre steder at ipad og iphone kan skrive ut rett fra tlf. og det legges fram som noe helt utrolig og nytt. det samme gjorde de med video mellom 2 tlf (dog kun over wifi) dette og direkte printing er noe alle vi andre har kunnet gjøre i snart 10 år. hvilken planet lever de på? følger de ikke med på hva som finnes ute i den store verden?
Ipad kommer med 4:3 skjerm i 2010???? ikke noe usb????? mens alle andre kaster seg over ny teknologi, presenterer apple gårsdagens teknologi som nytt, og det rareste av alt: Det funker. Folk sluker det rått og stormer til butikkene, som ikke-selvtenkende zombier som nettopp fikk vite at det er friske hjerner på hjørnet her borte......
Jeg skjønner ingenting.
_________________ ------------------------------------- Satan hersker og gud er bare en liten dritt som ingen liker. . . .
|
| 29. November 2010 10:07 |
|
 |
|
Moskus
Moderator
Telefon: LG P880
Nettbrett: Acer W510
Android: Ice Cream Sandwich
Operatør: Telenor
|
 Re: Apple lever på en annen planet.
Det er ikke meningen at du skal forstå noe, du er ikke smittet av iPandemi. Vi vanlige, dødelige har forsåvidt kommet over dette nå. Trenger ikke starte en ny flamewar på grunn av det. 
|
| 29. November 2010 11:25 |
|
 |
|
Gaute Holmin
Administrator
Registrert: 03. Juli 2009 12:55 Innlegg: 1135 Bosted: Tigerstaden
Telefon: Xperia Z
Nettbrett: Nexus 7
|
Forskjellen er at Apple tar tak i eksisterende teknologi som folk ikke bruker fordi det er litt komplisert å få til å virke, også gjør de det så enkelt å bruke at folk skjønner det...
Revolusjonerende i sin enkelhet, men ikke teknologisk sett.
_________________| Linkr.mobi | Gaute.me |
|
| 29. November 2010 11:34 |
|
 |
|
Moskus
Moderator
|
Det revolusjonerende er at det står Apple på produktet, og at det er shiny.
Dessuten har Steve Jobs sagt at det er en revolusjon, og da må det jo være sant...
|
| 29. November 2010 12:15 |
|
 |
|
Lucifer
Ivrig Medlem
|
så hvis jeg forstår det riktig: apple er for dumme folk.
Det er gammel teknologi, men nå kan selv mor klare det!?
(hehe. håper dere klarer å ta dette litt morsomt også)
_________________ ------------------------------------- Satan hersker og gud er bare en liten dritt som ingen liker. . . .
|
| 29. November 2010 12:37 |
|
 |
|
Gaute Holmin
Administrator
|
Lucifer skrev: så hvis jeg forstår det riktig: apple er for dumme folk. Eventuelt for de som liker at ting bare funker... Det er litt grunnen til at jeg sverger til eplemaskiner i huset hjemme. En datamaskin skal bare virke, jeg har blitt for gammel til å bruke timesvis på konfigurasjon, tweaking og vedlikehold av en datamaskin. ...mens på mobil/tablet fronten liker jeg fortsatt å plukke på ting, og sette dem opp akkurat slik jeg vil ha dem. Derfor bruker jeg ikke iOS, men holder meg til Android.
|
| 29. November 2010 13:44 |
|
 |
|
Lucifer
Ivrig Medlem
|
ja. nå har jo iphone desidert den største andelen forsikringsskader da. og apple mac ligger vel på 3-4 plass av driftsikre merker. http://www.abcnyheter.no/nyheter/teknologi/100730/–-ipad-eiere-er-selvsentrerte-og-uvennlige
|
| 29. November 2010 14:12 |
|
 |
|
Moskus
Moderator
|
Gaute Holmin skrev: En datamaskin skal bare virke, jeg har blitt for gammel til å bruke timesvis på konfigurasjon, tweaking og vedlikehold av en datamaskin. Det er jeg helt enig i! Men det det er helt problemfritt med Windows også.  Hovedproblemet med Windows er 1) crapware som er tilgjengelig og som "mindre datakyndige" får det for seg at det er en god idé å installere, og 2) crapware som typisk installeres av Acer eller Asus og i praksis ikke gjør noe spesielt annet enn å være irriterende og gjøre maskinen tregere. Punkt 2 burde Microsoft ha gjort noe med for lenge siden. Med Apple er det enklere: Du får det som er godkjent. Ulempen er at det faktisk MÅ godkjennes av Apple, man kaster friheten sin ut vinduet. Men for noen passer det tydeligvis utmerket. Og før du kjøper Apple, så har du faktisk lov til å velge hva du vil...  Mine to største ankepunkter mot Apple er 1) pris (det irriterer meg at jeg må ut med en merkbart høyere sum for den samme maskinvaren fordi det er et eple på produktet) og 2) tvangstrøyene. Alle har et valg. Men Apple har gjort mange valg for kunden. Noen liker det og andre gjør ikke, så enkelt er det. Apple-kunder er ikke dummere enn andre. Helt til hovedargumenet for å kjøpe Apple-produkt er "It's shiny"... 
|
| 29. November 2010 14:20 |
|
 |
|
Gaute Holmin
Administrator
|
Moskus skrev: Men det det er helt problemfritt med Windows også. Sist jeg kjørte Windows direkte på en maskin, var en Lenovo X200 med Windows 7 som jeg selv installerte etter alle kunstens regler. Etter ca. halvt år hadde maskinen blitt merkbart tregere, ustabil og fikk av og til BSOD. Moskus skrev: Med Apple er det enklere: Du får det som er godkjent. Ulempen er at det faktisk MÅ godkjennes av Apple, man kaster friheten sin ut vinduet. På iOS enheter ja, på Mac OS nei. Der kan du installere hva du vil fra hvor du vil. Dette er hovedgrunnen til at jeg ikke har veldig sansen for iOS, og er litt engstelig for at Apple har tenkt å gå samme veien med Mac OS. Moskus skrev: det irriterer meg at jeg må ut med en merkbart høyere sum for den samme maskinvaren fordi det er et eple på produktet Uansett hva du kjøper her i verden så betaler man for godt design og mer ekslusive materialer, enten det er kjøkkenstoler, klær, biler, datamaskiner eller biler. At du ikke synes design og materialvalg er verdt å betale for er din sak... ikke bruk energi på å irritere deg over at andre synes det er verdt å betale litt ekstra for å ha noe fint å se på 
|
| 29. November 2010 14:38 |
|
 |
|
Moskus
Moderator
|
Gaute Holmin skrev: Moskus skrev: Men det det er helt problemfritt med Windows også. Sist jeg kjørte Windows direkte på en maskin, var en Lenovo X200 med Windows 7 som jeg selv installerte etter alle kunstens regler. Etter ca. halvt år hadde maskinen blitt merkbart tregere, ustabil og fikk av og til BSOD. Og så? Min Volkswagen sviver som ei klokke. Naboens nye Mercedes er på verksted en gang i kvartalet siden den var ny for et år siden.  Jeg har en server som kjører Windows Home Server, og har i praksis vært på i 2 år. Den kjører i tillegg et par virtuelle WinXP-maskiner for diverse automatiserte oppgaver. Alle mine maskiner kjører ellers Win7 64-bit og jeg har ingen problemer med dem. Kommer ikke på hvilke problemer det skulle være heller. Jeg observerer stadig arkitekter pushe Mac'er ned i kne uten problemer, og ofte er det mulig å åpne samme modell på min Win7-laptop. Var i et musikkprosjekt innom et forholdsvis stort studio som byttet ut sine Windows-maskiner med Mac'er i håp om mer stabilitet, men i følge teknikerne var det like mye problemer med Mac som med PC. Gaute Holmin skrev: Moskus skrev: Med Apple er det enklere: Du får det som er godkjent. Ulempen er at det faktisk MÅ godkjennes av Apple, man kaster friheten sin ut vinduet. På iOS enheter ja, på Mac OS nei. Der kan du installere hva du vil fra hvor du vil. Enn så lenge...  Gaute Holmin skrev: Dette er hovedgrunnen til at jeg ikke har veldig sansen for iOS, og er litt engstelig for at Apple har tenkt å gå samme veien med Mac OS. Ja. Apples korstog med å gjøre ting "idiotsikre" (som i seg selv ikke er feil, selvfølgelig) er bare en utfordring til universet om å lage bedre idioter... Men vi kunne egentlig hatt godt av Apple å få litt større del av maskin-kaka. Så lar vi det gå et par år så slipper vi iallfall argumenter som "få virus til Mac", og færre idioter som bruker Windows. Gaute Holmin skrev: Moskus skrev: det irriterer meg at jeg må ut med en merkbart høyere sum for den samme maskinvaren fordi det er et eple på produktet Uansett hva du kjøper her i verden så betaler man for godt design og mer ekslusive materialer, enten det er kjøkkenstoler, klær, biler, datamaskiner eller biler. Jeg betaler gjerne for kvalitet. Men et eple på et hvitt produkt er nødvendigvis ikke det samme. Gaute Holmin skrev: At du ikke synes design og materialvalg er verdt å betale for er din sak... ikke bruk energi på å irritere deg over at andre synes det er verdt å betale litt ekstra for å ha noe fint å se på  "Hvitt og flashy" er ikke det samme som "godt design". Og "godt design" har heller ingen sammenheng med "god maskin". 
|
| 29. November 2010 15:24 |
|
 |
|
Gaute Holmin
Administrator
|
Du hevdet at Windows gikk helt problemfritt bare man unngikk "crapware". Jeg poengterte at min erfaring tilsa noe annet. ...men jeg fortsetter å gi Windows nye sjanser, får ny PC på jobben straks med Windows 7, så da håper jeg din erfaring stemmer. Moskus skrev: Jeg observerer stadig arkitekter pushe Mac'er ned i kne uten problemer, og ofte er det mulig å åpne samme modell på min Win7-laptop. Var i et musikkprosjekt innom et forholdsvis stort studio som byttet ut sine Windows-maskiner med Mac'er i håp om mer stabilitet, men i følge teknikerne var det like mye problemer med Mac som med PC. Mulig de bruker dårlig software? Personlig har jeg hatt forskjellige Mac'er i snart seks år, og har aldri opplevd å kjøre noen av dem ned i kne, eller hatt andre driftsproblemer, selv når jeg har drevet med viritualisering (VMware og Oracle Virtualbox) eller tyngre videoredigering. Moskus skrev: "Hvitt og flashy" er ikke det samme som "godt design". Og "godt design" har heller ingen sammenheng med "god maskin".  Det er noen år siden Apple satset på et rent hvitt design... jeg har til gode å finne noen penere, stabilere eller mer stillegående HTPC enn min aluminiums Mac Mini for eksempel.
|
| 29. November 2010 15:47 |
|
 |
|
Moskus
Moderator
|
Gaute Holmin skrev: Du hevdet at Windows gikk helt problemfritt bare man unngikk "crapware". Jeg poengterte at min erfaring tilsa noe annet. ...men jeg fortsetter å gi Windows nye sjanser, får ny PC på jobben straks med Windows 7, så da håper jeg din erfaring stemmer. Det gjør den.  Slike problemer skal du ikke ha en ny maskin uansett merke. Hadde det vært en maskin "under my care" tror jeg at jeg hadde sent den inn litt på leverandøren. Gaute Holmin skrev: Moskus skrev: Jeg observerer stadig arkitekter pushe Mac'er ned i kne uten problemer, og ofte er det mulig å åpne samme modell på min Win7-laptop. Var i et musikkprosjekt innom et forholdsvis stort studio som byttet ut sine Windows-maskiner med Mac'er i håp om mer stabilitet, men i følge teknikerne var det like mye problemer med Mac som med PC. Mulig de bruker dårlig software? Personlig har jeg hatt forskjellige Mac'er i snart seks år, og har aldri opplevd å kjøre noen av dem ned i kne, eller hatt andre driftsproblemer, selv når jeg har drevet med viritualisering (VMware og Oracle Virtualbox) eller tyngre videoredigering. Selvfølgelig kan det være dårlig software, men Autodesk (AutoCAD) og DigiDesign (ProTools) pleier å kunne sine ting. Og selv om du har god erfaring med at Mac ikke kræsjer, betyr det ikke at de ikke gjør det for andre. I praksis er ikke et system bedre enn programvaren eller funksjonene du har tenkt å bruke den til. Gaute Holmin skrev: Moskus skrev: "Hvitt og flashy" er ikke det samme som "godt design". Og "godt design" har heller ingen sammenheng med "god maskin".  Det er noen år siden Apple satset på et rent hvitt design... jeg har til gode å finne noen penere, stabilere eller mer stillegående HTPC enn min aluminiums Mac Mini for eksempel. Jeg har en sort SageTV-boks mellom TVen og forsterkeren. En Mac Mini hadde sett forferdelig ut.  Vel, kanskje vi skal slutte å trekke statistiske slutninger basert på enkelthendelser. Jeg er bare litt lei uttalelser i genren "Mac'er kræsjer ALDRi og Windows får ALLTID blåskjerm". Lurer på hva slike folk egentlig bruker maskinene sine til utenom å lese overskriftene på vg.no... 
|
| 29. November 2010 16:00 |
|
 |
|
Gaute Holmin
Administrator
|
Moskus skrev: Slike problemer skal du ikke ha en ny maskin uansett merke. Hadde det vært en maskin "under my care" tror jeg at jeg hadde sent den inn litt på leverandøren. I "gamle dager" da jeg satt som IT-ansvarlig og vi kjørte på Dell maskiner, reformaterte vi alle PC/laptoper ca. en gang i året, for da var de blitt for ustabile til daglig drift. Med standard images og Norton Ghost var det raskere og enklere enn å lære opp brukerne i hvordan behandle Windows som en delikat liten blomst Moskus skrev: Autodesk (AutoCAD) og DigiDesign (ProTools) pleier å kunne sine ting. Og selv om du har god erfaring med at Mac ikke kræsjer, betyr det ikke at de ikke gjør det for andre. AutCad ble første gang sluppet for Mac i slutten av september i år, så det kan jo være barnesykdommer. Klart Mac'er kan kræsje, de gjør det bare mye sjeldnere enn Windows maskiner I mine seks år som Mac bruker, har jeg kanskje opplevd fullstendig kræsj/heng en fire-fem ganger på en av fem Mac'er ( og jeg er nok en relativt avansert forbruker, bruker den til mer enn å lese VG...). Jeg har kun en gang opplevd å måtte formatere og reinstallere OS X, og det var på grunn av en korrupt sektor på disken. De hengene kan nok tilskrives samme diskfeil. I samme periode har jeg alltid hatt Windows maskiner på jobb ( bortsett fra det siste halvannet året), og selv om jeg har vært forsiktig med dem og kun brukt dem til "jobb-ting", så har de blitt tregere og tregere, og stadig kræsjet uten noen åpenbar grunn.
|
| 29. November 2010 16:59 |
|
 |
|
oysts
Ivrig Medlem
|
Nå har jeg kjørt min MacBook Pro i ett år og Osx er MERKBART tregere enn da den var ny. I tillegg skrur skjermen seg av i noen sekunder helt uten videre og DVD-spilleren høres ut som et helikopter som tar av.... Jeg savner min trofaste Dell  Det aller dummeste er at jeg sitter midt inni et prosjekt som krever Mac og dette er eneste Mac´en jeg har. Jeg kan derfor ikke levere den fra meg. Alternativet er å kjøpe enda en overpriset maskin og ha i reservere?! Ø
|
| 29. November 2010 17:27 |
|
 |
|
Moskus
Moderator
|
Gaute Holmin skrev: I "gamle dager" da jeg satt som IT-ansvarlig og vi kjørte på Dell maskiner, reformaterte vi alle PC/laptoper ca. en gang i året, for da var de blitt for ustabile til daglig drift.
Med standard images og Norton Ghost var det raskere og enklere enn å lære opp brukerne i hvordan behandle Windows som en delikat liten blomst Hvorfor brukte dere ikke bare Mac da? Gaute Holmin skrev: Moskus skrev: Autodesk (AutoCAD) og DigiDesign (ProTools) pleier å kunne sine ting. Og selv om du har god erfaring med at Mac ikke kræsjer, betyr det ikke at de ikke gjør det for andre. AutCad ble første gang sluppet for Mac i slutten av september i år, så det kan jo være barnesykdommer. Mulig. Men det gjelder jo også ArchiCAD og andre alternativer. Mac'er kræsjet før september.  oysts skrev: Nå har jeg kjørt min MacBook Pro i ett år og Osx er MERKBART tregere enn da den var ny. I tillegg skrur skjermen seg av i noen sekunder helt uten videre og DVD-spilleren høres ut som et helikopter som tar av.... Jeg savner min trofaste Dell  Det aller dummeste er at jeg sitter midt inni et prosjekt som krever Mac og dette er eneste Mac´en jeg har. Jeg kan derfor ikke levere den fra meg. Alternativet er å kjøpe enda en overpriset maskin og ha i reservere?! Jeg NEKTER å tro at du har problemer med en Mac, for Gaute sine fungerer jo fint! 
|
| 29. November 2010 20:36 |
|
|